Verksamhetens webbplatser:

”Tipsa oss om arbetslivsproblem”

Om två veckor börjar hans uppdrag som generaldirektör på den nya Myndigheten för arbetsmiljökunskap i Gävle. Chefen och organisationens roll för en sund arbetsplats är en av de frågor Nader Ahmadi ska lägga mycket kraft på.

Efter fjorton år på Högskolan i Gävle börjar Nader Ahmadi den 1 juni som generaldirektör på den nystartade Myndigheten för arbetsmiljökunskap i Gävle. Att det finns ett stort intresse, och en efterfrågan på vad den nya myndigheten ska åstadkomma, sporrar honom.

– Det känns otroligt roligt och spännande. Jag känner mig väldigt taggad, säger han.

Sedan Arbetslivsinstitutet lades ner 2007 har det saknats ett nav för det samlade greppet om den arbetsmiljöforskning som bedrivs i landet.  Men den nya myndigheten i Gävle ska inte, likt Arbetslivsinstitutet, bedriva egen forskning. I stället ska man leta efter de arbetsmiljöfrågor där det behövs ny eller fördjupad kunskap.

När man hittat kunskapsluckor ska man dela ut uppdrag till forskare.

– Vi ska börja med att ha dialog med arbetsmarknadens parter för att se vad de efterfrågar. Samtidigt ska vi prata med forskarvärlden. Kanske finns svaren fast de inte är kända i några större kretsar. Och där det finns obesvarade frågor får vi skicka dessa vidare till forskarna, säger Nader Ahmadi.

Det forna Arbetslivsinstitutet hade också brister, menar han.

– Problemet med institutet var att det fick ett eget liv, där vissa forskare tappade kontakten med verkligheten.

Nader Ahmadi är professor i sociologi och har bland annat ägnat sig åt frågor om hälsofrämjande arbete. Detta är också en fråga som han vill ska få ta mycket plats på den nya myndigheten.

– Arbetet ska tillföra något positivt till våra liv. Detta är något vi kommer att jobba mycket med. Frågor som: Hur ska organisationen se ut för att åstadkomma detta?  Hur ska ledarskapet och chefen vara?

En annan utmaning han ser handlar om integration på våra arbetsplatser. Mellan personer som bott länge i Sverige och nyanlända, mellan generationer och även mellan könen. Här finns spänningar och svårigheter som man måste fundera kring, menar Nader Ahmadi.

Den nya myndigheten ska i första hand rikta sig mot och sprida kunskap till aktörer som har ett inflytande över de villkor och lagar som styr arbetslivet. Det kan vara fack, arbetsgivare, riksdag, regering och departement. Men Nader Ahmadi är tacksam om personer som arbetar med arbetsmiljöfrågor lokalt, som skyddsombud och chefer, hör av sig till myndigheten.

Vi behöver veta vilka frågor som diskuteras på arbetsplatserna, menar Naher Ahmadi.

– Jag vill skicka en inbjudan till dem som läser detta att kontakta oss med tankar och förslag. Som myndighet måste vi hitta en väg framåt genom att lyssna på alla inom området och höra vad de tycker.

Den nya myndigheten kommer till en början att ha ett 20-tal anställda och fullt utbyggd kommer antalet anställda att vara 35-40.

//OSCAR MAGNUSSON

Fakta om Nader Ahmadi
Titel: Professor i sociologi, prorektor för Högskolan i Gävle, tillträdande generaldirektör för Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Ålder: 59 år.
Bor: Stockholm/Gysinge i Sandvikens kommun.
Intresse: Resor, auktioner, snickra.

Kommentarer (8)

  1. Diskutera gärna arbetsmiljöforskning och aktuella behov med landets Arbets- och miljömedicinska kliniker.

    Med vänlig hälsning
    //Kerstin Norman, verksamhetschef för AMM i Örebro

  2. Chefens arbetsmiljö!
    Mycket chefen ska jobba med men lika mycket ska medarbetarna och skyddsombud samverka. Chefen hamnar i skottlinjen och kan lätt inte tas på allvar. Hur gör vi för att behålla duktiga chefer? Är en viktig fråga.

  3. tack Kerstin och Jonna för era viktiga synpunkter. Vi ska beakta dem när vi börjar vårt arbete den 1 juni.

  4. Hej! Om ni vill att man ska kontakta er – lägg gärna ut kontaktuppgifterna.

  5. Att förstå det sammanhang man finns i och få vara delaktig i förändringar som sker är en framgångsfaktor. Det handlar om att känna att man är viktig och att få bidra med sina erfarenheter och tankar. När det är inte sker, bidrar det till minskat engagemang och ökad ohälsa.

  6. Fokus på det mellanmänskliga samspelet på arbetsplatserna, våra olikheter berikar!!
    Hoppas personalen på den nya Myndigheten har erfarenhet från både offentlig och privatsektor och alla samhällsklasser.
    Ser fram emot att ta del av ert arbete! Har saknat ALI, där fanns mycket kunskap att hämta samt få stöd av!

  7. Hej Charlotte,
    Myndigheten har inte startat än. Därav är det svårt med kontaktuppgifter. Men från och med juni startar myndigheten. Kontaktuppgifter finns med all säkerhet på deras hemsida då.

    /Oscar Magnusson, Du&jobbet

  8. Organisation Mot Mobbning ser fram emot att få träffa er för ett samtal. Läs gärna vår hemsida http://www.o-m-m.se särskilt under fliken ”Ordföranden har ordet”.

    Bästa hälsningar
    Mats Jonsson

Lämna en kommentar

Epostadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Publiceringsregler